[A pályázat bemutatása] [Tevékenységek gyermekek számára] [Tevékenységek szülők számára] [Tevékenységek szakemberek számára] [Galéria] [Kapcsolat]

Tevékenységek gyerekek számára

  1. Szexuális felvilágosítást célzó programsorozat
Talán az egyik legnehezebb feladatok közé tartozik az állami gondoskodásban elő gyermekek bevezetése az intimitás világába. Ebben a saját test értékességének megtapasztalása alapvető fontosságú, sajnos a családból érkező modell, az interneten szerzett tapasztalatok, gyakran az ellenkezőjét erősíti meg. Gyakori a gyermekeknél az alacsony önértékelés, érzelmi zavar, szorongás, depresszió, az önpusztító módszerek - alkohol, kábítószer - használata, párkapcsolati, szexuális problémák és a szülői szerep zavara.  Célunk, a szexuális élet alapismereteinek hatékony átadása, és az egészséges életkezdet megvalósítása.  A fiatalok pszichoszexuális fejlődésének szakmai alapon történő elősegítése, a fertőző betegségek számának csökkentése, a nem kívánt terhességek számának visszaszorítása, a felelős gyermekvállalás erősítése, a párkapcsolati erőszak mechanizmusának felismerése, elkerülési stratégiák átadása. Az intézmény minden telephelyén (16 helyszínen) alkalmanként 2 x 45 perc, összes résztvevő 160 fő
  1. A pénzkezelési és/vagy gazdálkodási ismeretek elsajátítását (pénzkezelési technikák elsajátítása; háztartási költségvetés tervezését; megszerzett, előállított javaikkal történő gazdálkodást; azok megóvását), célzó programsorozat
A gyermekvédelmi szakellátásba bekerülő gyermekek és fiatal felnőttek két részre oszthatók. Egyik részük a szakellátásba kerülés előtt élt a vérszerinti családjában. A legtöbb esetben azonban a család mélyszegénységben élt, így nemhogy spórolt pénze nem volt, de a napi betevő előteremtése is gondot okozott. Mivel a szülők nagy része munkanélküli, ezért a gyermek nem tudta megtanulni a havi fizetés beosztását, kezelését. Másik részük azért nincs birtokában ezeknek az ismereteknek, mert születésük óta a gyermekotthonban élnek. Szükséges ezért olyan ismeretek közvetíteni nekik, mely segíti őket, hogy eligazodjanak a pénz világában, tisztában legyenek a pénzbeosztás fogalmával, valamint azzal, hogy nagyobb anyagi célok eléréséhez tudatos spórolásra van szükség. A 2 x 4 alkalmas foglalkozás sorozat (8 alkalom Győrben és 8 alkalom Sopronban, alkalmanként 2 x 45 percben) alkalmával a résztvevők megismerkedhetnek a pénz jelentőségével, a beosztásával és a pénzzel, mint a célok megvalósításának eszközével.
  1. A jövőkép kialakítását célzó programsorozat
A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek és fiatal felnőttek helyzete nagyon sajátságos. Életükben az állandóságot, melyet kedvező esetben a család biztosít, nehezen, vagy csak részben tudja pótolni a gyermekotthon. A műszakonként változó felügyelet, az időnként szabadságra menő nevelő, a szakmára jellemző fluktuáció, mind gátolják a gyermekeknek és fiatal felnőtteknek biztonságot, tervezésre lehetőséget adó állapot kialakulását. Ezek olyan, a szakma sajátosságából adódó tények, melyen javítani nem tudunk. Ha beszélgetést kezdeményezünk állami gondoskodásban élő gyermekkel, azt tapasztaljuk, hogy fogalma sincs, mi lesz vele akár 1-2 év múlva, nem tervezik a jövőt. Ennek a saját bőrén megtapasztalt állandó változás, az állandóság hiánya az oka. Míg egy családban élő gyermek belenő a szülők folyamatos tervezésébe – jó esetben ő is a szülők tervezésének eredménye - addig a gyermekotthonban élők maximum a nyaralás tervezését élik át, ennél hosszabb távra nem terveznek. Szükséges ezért, hogy a családban megtanulható jövőkép kialakítását megtanítsuk a szakellátásban nevelkedő gyermekeknek. A 2 x 4 alkalmas foglalkozás sorozat (4 alkalom Győrben és 4 alkalom Sopronban), alkalmanként 2 x 45 percben a jövőkép kialakításának fontosságát, a rövid és hosszútávú tervezés elemeit, valamint a tervek megvalósítása során fellépő problémák megoldását és a kompromisszum készség jelentőségét kívánja elsajátíttatni a résztvevő fiatalokkal. Résztvevők: 16 fő/alkalom
  1. Internetes zaklatás, megfélemlítés, áldozattá válás megelőzését szolgáló programsorozat
Az internetes tartalmak meghatározó jelentőséggel bírnak gondozottjaink életében is. A rengeteg információ között képtelenek eligazodni, védtelenek a virtuális térben., A kontrollálatlan- kontrollálhatatlan nyilvánosság rengeteg veszélyt rejt számukra. A foglalkozások interaktív formában zajlanak, teret engedve a résztvevők élményeinek, tapasztalatainak megbeszélésére. A gyermekek képessé válnak az online világban is a kritikus helyzetekben megfelelő döntéseket hozni. Megtanulnak „nemet mondani”. A helyes döntések meghozatalával védetté válnak a bűnelkövetéssel és az áldozattá válással szemben. Résztvevők: 16 fő/alkalom, összesen 160 fő Helyszín: Győr (5 alkalom), Sopron (5 alkalom), alkalmanként 2x45 perc
  1. Családi életre felkészítő program: családtervezés, párkapcsolati tanácsadás, szülői szerepek, gyermekvállalás
Füst Milán mindig azt mondta, hogy a férfi-nő kapcsolat egy négylábú asztal. Ha bármelyik lába hiányzik, rövidebb vagy hosszabb, mint a másik, sántít az egész és fölborul. Az első láb, hogy két ember életstílusának közel kell lennie egymáshoz. Nem jó, ha az egyik a meleg tengerekhez vonzódik, a másik viszont síelni szeret, ha az egyik imádja a macskákat, míg a másiknak allergiája van a macskaszőrre. Az kell, hogy hasonlóképpen szeressenek élni. A második láb, hogy egymást is szeressék. ...Anélkül nem megy! Ez viszont egy érdekes dolog. Amikor adjunktus voltam az egyetemen, egy este felhívott a professzor, és azt mondta, "Péter, most láttam egy filmet, ami nagyon fontos dologról szól. Találkozik egy férfi és egy nő, és tulajdonképpen nem akarnak egymástól semmit, csak örülnek, hogy a másik a világon van. Nézd meg!" A professzor nagyon okosat mondott szerintem. Én azt gondolom, a szeretet ezt jelenti: a másik létezése öröm a számomra. A harmadik láb: szexuálisan stimmeljenek. Néha beáll egy tragikus helyzet, hogy két ember érzelmileg erősen kötődik egymáshoz, de testileg nem stimmelnek össze. Pedig a dolog valószínűleg enélkül sem fog menni. Sajnos, még a legjobb pszichológus sem tudja megmondani, hogy a szimpátiák, az antipátiák, az erotikus vonzalmak miből fakadnak, ezeket csak konstatálja az ember. A negyedik lába az asztalnak - mondta Milán bácsi, ujját felemelve a nyomaték kedvéért -, hogy a házasság is gazdasági kapcsolat, gyerekek!  El ne felejtsétek! Mert olyan csak az olvasókönyvekben van, hogy a nyomor nem öli meg a szerelmet. Megöli. A férfi-nő kapcsolat tehát egy négylábú asztal, és ha bármelyik lábbal baj van, akkor az asztal döcögni kezd, felborul, összetörik.”
  1. LÁB: SZERETET
-           önismeret, személyiségfejlesztés, kapcsolati kultúra
  1. LÁB: HASONLÓ ÉLETSTÍLUS
-           önismeret, életciklusokhoz kötődő válságok kezelése, problémamegoldás, konfliktuskezelés
  1. LÁB: JÓL MŰKÖDŐ SZEXUÁLIS KAPCSOLAT
-           Kapcsolati kultúra, életciklusokhoz kötődő válságok kezelése, családtervezési és életvezetési kompetenciák fejlesztése
  1. LÁB: GAZDASÁGI KAPCSOLAT
-           életvezetési és háztartásvezetési kompetenciák fejlesztése A program során az előadásokon a fenti témákat dolgozzák fel egy csoportvezető segítségével a gyerekek. Résztvevők: 16 fő/alkalom, összesen 32 fő Helyszín: Győr (4 alkalom), Sopron (4 alkalom), alkalmanként 2x45 perc
  1. Egyéni pszichoterápia
Alapvetés, hogy minden gyermekvédelmi gondoskodásba került fiatal traumatizált.  Vannak olyanok, akik szenvedélybeteg szülők gyermekeként, bántalmazott, elhanyagolt gyermekként, diszfunkciós családból kerülnek az alap-, majd a szakellátásba. A családból való kikerülést önmagában is mély traumaként éli meg a gyermek, így akár kisgyermekkorban, akár kamaszkorban történik a családból való kiemelés, az érintettek mindannyian halmozottan hátrányos helyzetűek. Kora kamaszkorra (ez a kiemelés, a gyermekvédelmi rendszerbe kerülés jellemző időszaka), a gyerekek már általában több éves iskolai lemaradásban vannak, hozzájuk hasonló kortársak társaságában töltik az idejüket, mindenféle célok, értékek nélkül. Elterjedt a tudatmódosító szerek használata, egyéb deviáns cselekedetek, akár a rendszeres bűnelkövetés is. Jellemző az önsorsrontó életforma, önmaguk veszélyeztetése. Sok gyermek így nem csak a családja által veszélyeztetett, hanem önmaga által is azzá válik. Szinte minden bekerülő gyermek átélte már a bántalmazás különböző formáit, ennek megfelelően már sérült alapkompetenciákkal kerülnek a szakellátás intézményeibe. Ezek a gyermekek kivétel nélkül áldozatnak tekinthetők. Az áldozattá vált gyermekek legfőbb élménye pedig a tehetetlenség. A sérülések feltárása pszichiáter, klinikai szakpszichológus, pszichológus szakember segítségével lehetséges, ezután indulhat a célzott terápiás megsegítés. A terápia egyik fontos, de nem egyetlen eleme az egyéni pszichoterápia, melyet pszichiáter vagy klinikai szakpszichológus végezhet. Ezt kell, hogy kísérje, kiegészítse a többi, gyermekkel foglalkozó szakember közös munkája. Az elszigetelten végzett egyéni pszichoterápiás kezelés nem lehet hatékony, hiszen a gyermek/fiatal a heti egy-egy órás foglalkozás után visszatér korábbi gyermekcsoportjába, ahol több felnőttel is kapcsolatba kerül. Ha az ő tevékenységük, pedagógiai módszereik nem a terápia mentén haladnak, ha nem a sérült területek megsegítését célozzák, nem érhető el fejlődés. Projektünkben egységesen és komplex módon kezeljük a terápiás lehetőségeket: 10 gyermek részvételével; kéthetenként 1 óra időtartamban; 1 éven át;
  1. Drámapedagógiai foglalkozások
A gyakorlatok során a gyerekek elsajátíthatják a drámai kifejezési formákat, melyek a mindennapi kapcsolatfelvételt és kapcsolattartást megkönnyítik. Megismerik magukat, társaikat, környező világukat egy-egy gesztus, hanglejtés, az arckifejezés, a viselkedés tükrében. A foglalkozások során elemzik, hogy az író által tudatosan létrehozott drámai feszültség a mindennapok dramaturgiájából táplálkozik. Testi adottságaiknak és személyiségüknek megfelelően a legkülönbözőbb élethelyzetekben pontosan és tisztán fejezhetik ki magukat. Törekedniük kell arra, hogy a játékbeli társak vagy épp a széles nyilvánosság ne gátolja meg őket a közlés árnyaltságában és teljességében. S mivel a nyilvánosság elviselését az önmagukkal való azonosság tudata teszi lehetővé, el kell érni, hogy az identifikáció biztonsága ily módon is hozzásegítse őket az önmegvalósításhoz. Kialakul bennük erős szociális és esztétikai érzékenység. A rögtönzött játékok során gyakorolják a különféle élethelyzetek, szituációk felismerését, az azokban való eligazodást, a döntést. Erősödik empátiás készségük, képesek lesznek szerepcserére a játékbeli helyzetekben A foglalkozások kéthetente 2 órában, 20 hónapon keresztül zajlanak. Résztvevők száma 12 fő/alkalom.
  1. Művészetterápiás foglalkozások
Az alkotás, különösen a közösen alkotás mindig közelebb hozza egymáshoz az embereket. A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek érzelmeiket, érzéseiket nehezen tudják kifejezni, gyakran magukba zárják azokat. A művészetterápia a pszichoterápiák olyan kiegészítő terápiás módszere, mellyel gyakorlatilag bármelyik alap pszichoterápia kiegészíthető, de rendkívül hatásos tud lenni önmagában is.  A módszer a művészet kreatív folyamatait, flow élményét a gondolatok és érzések nonverbális kommunikációjára használja, kifejezve őket általa. A művészetterápia összehangolja a művészet kifejező eszközeit és a terápiás hatótényezőket, amelyeket a terapeuta egy tervezett folyamaton belül alkalmaz. A művészetterápiához nincs szükség művészi tehetségre, a hangsúly nem a művészi értékkel bíró alkotások létrehozása (a tehetség felfedezése pozitív hozadéka lehet a terápiának), hanem az egyén lelki folyamatainak kifejezése, nehézségeinek feldolgozása. A foglalkozásokra összesen 20 alkalommal kerül sor 3 x 45 percben, két helyszínen, alkalmanként 10 fő részvételével.