Tevékenységek gyerekek számára
- Szexuális felvilágosítást célzó programsorozat
Talán az egyik legnehezebb feladatok közé tartozik az állami gondoskodásban elő gyermekek bevezetése az intimitás világába. Ebben a saját test értékességének megtapasztalása alapvető fontosságú, sajnos a családból érkező modell, az interneten szerzett tapasztalatok, gyakran az ellenkezőjét erősíti meg.
Gyakori a gyermekeknél az alacsony önértékelés, érzelmi zavar, szorongás, depresszió, az önpusztító módszerek - alkohol, kábítószer - használata, párkapcsolati, szexuális problémák és a szülői szerep zavara.
Célunk, a szexuális élet alapismereteinek hatékony átadása, és az egészséges életkezdet megvalósítása. A fiatalok pszichoszexuális fejlődésének szakmai alapon történő elősegítése, a fertőző betegségek számának csökkentése, a nem kívánt terhességek számának visszaszorítása, a felelős gyermekvállalás erősítése, a párkapcsolati erőszak mechanizmusának felismerése, elkerülési stratégiák átadása.
Az intézmény minden telephelyén (16 helyszínen) alkalmanként 2 x 45 perc, összes résztvevő 160 fő
- A pénzkezelési és/vagy gazdálkodási ismeretek elsajátítását (pénzkezelési technikák elsajátítása; háztartási költségvetés tervezését; megszerzett, előállított javaikkal történő gazdálkodást; azok megóvását), célzó programsorozat
A gyermekvédelmi szakellátásba bekerülő gyermekek és fiatal felnőttek két részre oszthatók. Egyik részük a szakellátásba kerülés előtt élt a vérszerinti családjában. A legtöbb esetben azonban a család mélyszegénységben élt, így nemhogy spórolt pénze nem volt, de a napi betevő előteremtése is gondot okozott. Mivel a szülők nagy része munkanélküli, ezért a gyermek nem tudta megtanulni a havi fizetés beosztását, kezelését.
Másik részük azért nincs birtokában ezeknek az ismereteknek, mert születésük óta a gyermekotthonban élnek. Szükséges ezért olyan ismeretek közvetíteni nekik, mely segíti őket, hogy eligazodjanak a pénz világában, tisztában legyenek a pénzbeosztás fogalmával, valamint azzal, hogy nagyobb anyagi célok eléréséhez tudatos spórolásra van szükség.
A 2 x 4 alkalmas foglalkozás sorozat (8 alkalom Győrben és 8 alkalom Sopronban, alkalmanként 2 x 45 percben) alkalmával a résztvevők megismerkedhetnek a pénz jelentőségével, a beosztásával és a pénzzel, mint a célok megvalósításának eszközével.
- A jövőkép kialakítását célzó programsorozat
A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek és fiatal felnőttek helyzete nagyon sajátságos. Életükben az állandóságot, melyet kedvező esetben a család biztosít, nehezen, vagy csak részben tudja pótolni a gyermekotthon. A műszakonként változó felügyelet, az időnként szabadságra menő nevelő, a szakmára jellemző fluktuáció, mind gátolják a gyermekeknek és fiatal felnőtteknek biztonságot, tervezésre lehetőséget adó állapot kialakulását. Ezek olyan, a szakma sajátosságából adódó tények, melyen javítani nem tudunk. Ha beszélgetést kezdeményezünk állami gondoskodásban élő gyermekkel, azt tapasztaljuk, hogy fogalma sincs, mi lesz vele akár 1-2 év múlva, nem tervezik a jövőt. Ennek a saját bőrén megtapasztalt állandó változás, az állandóság hiánya az oka.
Míg egy családban élő gyermek belenő a szülők folyamatos tervezésébe – jó esetben ő is a szülők tervezésének eredménye - addig a gyermekotthonban élők maximum a nyaralás tervezését élik át, ennél hosszabb távra nem terveznek.
Szükséges ezért, hogy a családban megtanulható jövőkép kialakítását megtanítsuk a szakellátásban nevelkedő gyermekeknek.
A 2 x 4 alkalmas foglalkozás sorozat (4 alkalom Győrben és 4 alkalom Sopronban), alkalmanként 2 x 45 percben a jövőkép kialakításának fontosságát, a rövid és hosszútávú tervezés elemeit, valamint a tervek megvalósítása során fellépő problémák megoldását és a kompromisszum készség jelentőségét kívánja elsajátíttatni a résztvevő fiatalokkal.
Résztvevők: 16 fő/alkalom
- Internetes zaklatás, megfélemlítés, áldozattá válás megelőzését szolgáló programsorozat
Az internetes tartalmak meghatározó jelentőséggel bírnak gondozottjaink életében is.
A rengeteg információ között képtelenek eligazodni, védtelenek a virtuális térben., A kontrollálatlan- kontrollálhatatlan nyilvánosság rengeteg veszélyt rejt számukra.
A foglalkozások interaktív formában zajlanak, teret engedve a résztvevők élményeinek, tapasztalatainak megbeszélésére. A gyermekek képessé válnak az online világban is a kritikus helyzetekben megfelelő döntéseket hozni. Megtanulnak „nemet mondani”. A helyes döntések meghozatalával védetté válnak a bűnelkövetéssel és az áldozattá válással szemben.
Résztvevők: 16 fő/alkalom, összesen 160 fő
Helyszín: Győr (5 alkalom), Sopron (5 alkalom), alkalmanként 2x45 perc
- Családi életre felkészítő program: családtervezés, párkapcsolati tanácsadás, szülői szerepek, gyermekvállalás
Füst Milán mindig azt mondta, hogy a férfi-nő kapcsolat egy négylábú asztal. Ha bármelyik lába hiányzik, rövidebb vagy hosszabb, mint a másik, sántít az egész és fölborul.
Az első láb, hogy két ember életstílusának közel kell lennie egymáshoz. Nem jó, ha az egyik a meleg tengerekhez vonzódik, a másik viszont síelni szeret, ha az egyik imádja a macskákat, míg a másiknak allergiája van a macskaszőrre. Az kell, hogy hasonlóképpen szeressenek élni.
A második láb, hogy egymást is szeressék. ...Anélkül nem megy! Ez viszont egy érdekes dolog. Amikor adjunktus voltam az egyetemen, egy este felhívott a professzor, és azt mondta, "Péter, most láttam egy filmet, ami nagyon fontos dologról szól. Találkozik egy férfi és egy nő, és tulajdonképpen nem akarnak egymástól semmit, csak örülnek, hogy a másik a világon van. Nézd meg!" A professzor nagyon okosat mondott szerintem. Én azt gondolom, a szeretet ezt jelenti: a másik létezése öröm a számomra.
A harmadik láb: szexuálisan stimmeljenek. Néha beáll egy tragikus helyzet, hogy két ember érzelmileg erősen kötődik egymáshoz, de testileg nem stimmelnek össze. Pedig a dolog valószínűleg enélkül sem fog menni. Sajnos, még a legjobb pszichológus sem tudja megmondani, hogy a szimpátiák, az antipátiák, az erotikus vonzalmak miből fakadnak, ezeket csak konstatálja az ember.
A negyedik lába az asztalnak - mondta Milán bácsi, ujját felemelve a nyomaték kedvéért -, hogy a házasság is gazdasági kapcsolat, gyerekek! El ne felejtsétek! Mert olyan csak az olvasókönyvekben van, hogy a nyomor nem öli meg a szerelmet. Megöli.
A férfi-nő kapcsolat tehát egy négylábú asztal, és ha bármelyik lábbal baj van, akkor az asztal döcögni kezd, felborul, összetörik.”
- LÁB: SZERETET
- önismeret, személyiségfejlesztés, kapcsolati kultúra
- LÁB: HASONLÓ ÉLETSTÍLUS
- önismeret, életciklusokhoz kötődő válságok kezelése, problémamegoldás, konfliktuskezelés
- LÁB: JÓL MŰKÖDŐ SZEXUÁLIS KAPCSOLAT
- Kapcsolati kultúra, életciklusokhoz kötődő válságok kezelése, családtervezési és életvezetési kompetenciák fejlesztése
- LÁB: GAZDASÁGI KAPCSOLAT
- életvezetési és háztartásvezetési kompetenciák fejlesztése
A program során az előadásokon a fenti témákat dolgozzák fel egy csoportvezető segítségével a gyerekek.
Résztvevők: 16 fő/alkalom, összesen 32 fő
Helyszín: Győr (4 alkalom), Sopron (4 alkalom), alkalmanként 2x45 perc
- Egyéni pszichoterápia
Alapvetés, hogy minden gyermekvédelmi gondoskodásba került fiatal traumatizált.
Vannak olyanok, akik szenvedélybeteg szülők gyermekeként, bántalmazott, elhanyagolt gyermekként, diszfunkciós családból kerülnek az alap-, majd a szakellátásba. A családból való kikerülést önmagában is mély traumaként éli meg a gyermek, így akár kisgyermekkorban, akár kamaszkorban történik a családból való kiemelés, az érintettek mindannyian halmozottan hátrányos helyzetűek.
Kora kamaszkorra (ez a kiemelés, a gyermekvédelmi rendszerbe kerülés jellemző időszaka), a gyerekek már általában több éves iskolai lemaradásban vannak, hozzájuk hasonló kortársak társaságában töltik az idejüket, mindenféle célok, értékek nélkül. Elterjedt a tudatmódosító szerek használata, egyéb deviáns cselekedetek, akár a rendszeres bűnelkövetés is. Jellemző az önsorsrontó életforma, önmaguk veszélyeztetése. Sok gyermek így nem csak a családja által veszélyeztetett, hanem önmaga által is azzá válik.
Szinte minden bekerülő gyermek átélte már a bántalmazás különböző formáit, ennek megfelelően már sérült alapkompetenciákkal kerülnek a szakellátás intézményeibe. Ezek a gyermekek kivétel nélkül áldozatnak tekinthetők. Az áldozattá vált gyermekek legfőbb élménye pedig a tehetetlenség.
A sérülések feltárása pszichiáter, klinikai szakpszichológus, pszichológus szakember segítségével lehetséges, ezután indulhat a célzott terápiás megsegítés.
A terápia egyik fontos, de nem egyetlen eleme az egyéni pszichoterápia, melyet pszichiáter vagy klinikai szakpszichológus végezhet. Ezt kell, hogy kísérje, kiegészítse a többi, gyermekkel foglalkozó szakember közös munkája. Az elszigetelten végzett egyéni pszichoterápiás kezelés nem lehet hatékony, hiszen a gyermek/fiatal a heti egy-egy órás foglalkozás után visszatér korábbi gyermekcsoportjába, ahol több felnőttel is kapcsolatba kerül. Ha az ő tevékenységük, pedagógiai módszereik nem a terápia mentén haladnak, ha nem a sérült területek megsegítését célozzák, nem érhető el fejlődés.
Projektünkben egységesen és komplex módon kezeljük a terápiás lehetőségeket:
10 gyermek részvételével; kéthetenként 1 óra időtartamban; 1 éven át;
- Drámapedagógiai foglalkozások
A gyakorlatok során a gyerekek elsajátíthatják a drámai kifejezési formákat, melyek a mindennapi kapcsolatfelvételt és kapcsolattartást megkönnyítik. Megismerik magukat, társaikat, környező világukat egy-egy gesztus, hanglejtés, az arckifejezés, a viselkedés tükrében. A foglalkozások során elemzik, hogy az író által tudatosan létrehozott drámai feszültség a mindennapok dramaturgiájából táplálkozik. Testi adottságaiknak és személyiségüknek megfelelően a legkülönbözőbb élethelyzetekben pontosan és tisztán fejezhetik ki magukat. Törekedniük kell arra, hogy a játékbeli társak vagy épp a széles nyilvánosság ne gátolja meg őket a közlés árnyaltságában és teljességében. S mivel a nyilvánosság elviselését az önmagukkal való azonosság tudata teszi lehetővé, el kell érni, hogy az identifikáció biztonsága ily módon is hozzásegítse őket az önmegvalósításhoz. Kialakul bennük erős szociális és esztétikai érzékenység. A rögtönzött játékok során gyakorolják a különféle élethelyzetek, szituációk felismerését, az azokban való eligazodást, a döntést. Erősödik empátiás készségük, képesek lesznek szerepcserére a játékbeli helyzetekben
A foglalkozások kéthetente 2 órában, 20 hónapon keresztül zajlanak. Résztvevők száma 12 fő/alkalom.
- Művészetterápiás foglalkozások
Az alkotás, különösen a közösen alkotás mindig közelebb hozza egymáshoz az embereket. A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek érzelmeiket, érzéseiket nehezen tudják kifejezni, gyakran magukba zárják azokat.
A művészetterápia a pszichoterápiák olyan kiegészítő terápiás módszere, mellyel gyakorlatilag bármelyik alap pszichoterápia kiegészíthető, de rendkívül hatásos tud lenni önmagában is. A módszer a művészet kreatív folyamatait, flow élményét a gondolatok és érzések nonverbális kommunikációjára használja, kifejezve őket általa. A művészetterápia összehangolja a művészet kifejező eszközeit és a terápiás hatótényezőket, amelyeket a terapeuta egy tervezett folyamaton belül alkalmaz. A művészetterápiához nincs szükség művészi tehetségre, a hangsúly nem a művészi értékkel bíró alkotások létrehozása (a tehetség felfedezése pozitív hozadéka lehet a terápiának), hanem az egyén lelki folyamatainak kifejezése, nehézségeinek feldolgozása.
A foglalkozásokra összesen 20 alkalommal kerül sor 3 x 45 percben, két helyszínen, alkalmanként 10 fő részvételével.